Installateurs weten doorgaans precies wat ze nodig hebben om een klus professioneel uit te voeren. Ze hebben een favoriet merk waarmee ze goede ervaringen hebben en waarop ze vertrouwen. Bekende merken zoals Hager, Schneider en ABB worden het meest geprezen. Maar is er ook een reden om eens te kiezen voor een ander merk? Een goedkoper merk bijvoorbeeld? In dit blog lees je waarom het slim kan zijn toch eens met een ander merk te werken.
Waarom werken met een vast merk
Als je altijd met producten van hetzelfde merk werkt, dan weet je precies waar je aan toe bent. Je kent het product door en door, weet wat je nodig hebt en één blik op je voorraad is genoeg om te weten wat er mist. Het is ook handig voor het bijhouden van je voorraad; je hoeft dan geen spullen van verschillende merken in je bus te hebben.
Waarom werken met een ander merk
Soms kom je er echter niet onderuit: werken met een ander merk dan je favoriete. De klant heeft bijvoorbeeld zelf inkopen gedaan en een groepenkast van een voordelig merk aangeschaft. Of het gaat om een uitbreiding van een groepenkast waarin al een ander merk is gebruikt. Vaak kiezen installateurs dan voor het compleet vernieuwen van de groepenkast zodat ze die kunnen voorzien van hun geliefde merk. Dit is niet alleen zonde van de investering, de klant wordt immers geconfronteerd met onnodige kosten, het is ook niet milieuvriendelijk.
Energietransitie en groepenkast
Met de huidige energietransitie worden installateurs nogal eens geconfronteerd met een uitbreiding van de groepenkast. Die uitbreiding is het gevolg van bijvoorbeeld de installatie van zonnepanelen, een elektrische lader voor de auto of voor een warmtepomp. Installateurs komen dus ook steeds vaker voor de keus te staan: de groepenkast helemaal vernieuwen of toch maar werken met een ander merk dan je gewend bent?
Voordelen van werken met een ander merk
Misschien besluit je, of staat je klant er op, te werken met een ander merk dan je gewend bent. Dat kan lastig zijn. Immers, je moet van -soms jarenlang- ingesleten gewoonten afstappen. Het kan je echter ook veel brengen.
- Tevreden klanten en goede reviews. Geen onbelangrijk voordeel. Daar doe je het immers voor. Tevreden klanten komen terug en ze geven je een positieve review. Dat is goud waard
- Steeds meer mensen willen milieuvriendelijk leven en het compleet vernieuwen van een groepenkast, als dat in feite niet nodig is, staat hen tegen
- Je kunt een veel betere offerte aanbieden: niet alleen omdat je minder onderdelen hoeft te kopen nu je de kast niet vernieuwt, maar ook omdat je gaat werken met een goedkoper merk. Dit maakt je sterker ten opzichte van je concurrenten. Met goedkopere onderdelen voor een groepenkast kan je wel 30 tot 35% besparen
- Je wordt veel meer een allround installateur; iemand die met meerdere, of misschien wel alle merken kan werken. Zo kan je je klanten sneller tevreden stellen
Ons advies aan installateurs is dan ook het eens te proberen, mocht je nog steeds pertinent willen vasthouden aan je eigen favoriete merk. Sluit aan bij het merk dat zich al in de groepenkast bevindt, als het om een uitbreiding gaat. Bedenk dat de kast -als jij je werk hebt gedaan en alles naar behoren werkt- dicht gaat.
Wij hopen je met dit artikel interessante informatie te hebben gegeven. Neem bij vragen gerust contact met ons op! Onze professionele klantenservice staat tijdens kantooruren voor je klaar. Bekijk ook eens ons uitgebreide assortiment groepenkasten en toebehoren.